חיפוש

עוברות ומשוות - יוצאות להוריד עמלות בבנקים


לכולנו יש חשבון בנק, אבל לא כולנו פעילות בניהולו. לפעמים אין לנו מושג מה קורה בחשבון, כמה עמלות הבנק לוקח וכמה ריביות אנחנו משלמות ולפעמים מישהו אחר מטפל בזה וזה נוח לנו או שאנחנו לא יודעות איך לשנות את המצב. כך או כך זה מצב שכדאי לשנות - כי ניהול חשבון הבנק הוא הבסיס להתנהלות כלכלית נכונה.


הדרך להתחיל, היא כמו שאנחנו אומרות תמיד בעוברות ושוות - פשוט להתחיל (: זאת אומרת לעשות. ההתחלה במקרה הזה היא צעד קטן אך משמעותי - פנייה אל הבנק בבקשה להוריד את גובה העמלות שאנחנו משלמות.


מדו"ח המפקחת על הבנקים עולה כי ההוצאה הממוצעת של משק בית בישראל לתשלום עמלות עמדה ב-2018 על 25 שקלים בחודש, זה אולי לא המון כסף, אבל עבורנו כצרכניות הקטנת הסכום הזה זה צעד בכיוון הנכון.


לפני שנקיים את השיחה עם הבנקאית אנחנו צריכות לדעת ולהבין על מה בדיוק אנחנו משלמות:

איך עושות את זה?

שלב ראשון, מבינות על מה אנחנו משלמות: מידי חצי שנה הבנק שולח לנו דו״ח פירוט העמלות המכיל את כל סוגי-העמלות ששילמנו במהלך חצי השנה הקודמת. אם לא פתחתן ולא קראתן את הדו״ח זה לא נורא - אתן יכולות למצוא אותו באתר הבנק, תחת "תיבת-הדיוור מהבנק", או להתקשר לבנק ולבקש שישלחו לכן את הדו"ח בשנית. בדקו איזה פעולות אתם מרבות לעשות: אם יש לכן ניירות ערך למשל, שימו לעצמכן למטרה להוריד את גובה העמלות שאתן משלמות עבור קנייה, מכירה וניהול.

שלב שני, בדיקת האפשרויות:

**מעבר למסלולים*: החל מ-1.4.14, מחויבים הבנקים להציע ללקוחותיהם שני מסלולים לפחות: מחיר אחד לשירותים הבסיסיים הכרוכים בניהול חשבון העו"ש, 63% מהאוכלוסיה בישראל עברה לעבוד בשיטת המסלולים, כך עולה מדו"ח שהוגש לוועדת הכלכלה בכנסת. מי שלא נכנסה למסלול, תמשיך לשלם על פעולות בודדות - כך למשל עמלה על פעילות מול פקיד (ראי פירוט בהמשך) עלולה להגיע עד לשישה שקל לפעולה ויותר.

שני מסלולים:

- מסלול בסיסי: כולל עד 10 פעולות בערוץ ישיר* ועד פעולת פקיד* אחת. המחיר מפוקח ואינו יכול לעלות על 10 שקלים.

- מסלול מורחב: כולל עד 50 פעולות בערוץ ישיר ועד 10 פעולות פקיד, העלות בין 20-30 שקלים.

**הסטה וריכוז של הפעולות בחשבון: במקום שתהיינה לנו הרבה פעילוייות בחשבון, שבצידן עמלות ניתן להסיט חלק מהוראות הקבע שלנו לכרטיס האשראי(בתנאי שקיימת מסגרת מתאימה בכרטיס).

** קבוצת השתייכות: תבדקו אם אתן שייכות לארגון או קבוצה, שהבנק מקיים עימו הסכמים מיוחדים. אם אתן עובדות בחברה גדולה, סטודנטיות, או גמלאיות, לדוגמה, תוכלו להשיג תנאים טובים בבנק על ידי הצטרפות לקבוצה.

שלב שלישי: להתקשר לבנקאית ולבקש להוריד עמלות. אחרי שביררנו מה אנחנו משלמות ומה האפשרויות שיש לנו - הגיע הזמן לצאת ולפעולהשיחה צריכה להיות נעימה, אבל לא מתנצלת או מתנחנת. לא צריך לאיים בנטישת הבנק, אבל חשוב להדגיש בפני הפקידה את נקודות המיקוח שלנו: החשיבות שלנו כלקוחות טובות (הותק שלנו , התנהלות, יתרה, נאמנות..) ואת הקלות היחסית בה ניתן לעבור היום בין הבנקים...

שלב רביעי: אם זה לא עבד - אתן צריכות לקבל החלטה אם להשאר או לעזוב לטובת בנק אחר. בררו את העמלות והריביות בבנקים אחרים, קבלו מידע על השירות שהם נותנים, אם יש להם סניף קרוב לבית אם זה חשוב לכן ולא פחות חשוב בררו מה היכולות הדיגיטליות של אותו בנק


הסברים:

*פעולה בערוץ ישיר כוללת אחת הפעולות האלה: זיכוי חשבון באמצעות מסלקה, חיוב בכרטיס אשראי, הפקדת מזומן, משיכת מזומן במכשיר אוטומטי, העברה או הפקדה לחשבון אחר, תשלום שובר, שאילתת מידע בכל נושא (החל מהשאילתה השביעית בחודש), משיכת שיק, הפקדת שיק (לכל קבוצת שיקים - עד 20 שיקים), לרבות באמצעות תיבות שירות, חיוב על פי הרשאה לחיוב חשבון או הוראת קבע.

*פעולה על ידי פקיד כוללת פעולות הנעשות באמצעות טלפון או פקס, ובאמצעות מוקד טלפוני מאויש. שירות זה כולל אחת הפעולות האלה, הנעשית באמצעות פקיד בנק, לרבות באמצעות מוקד טלפוני מאויש: הפקדת מזומן, משיכת מזומן, הפקה ומשלוח תדפיס לבקשת לקוח, העברה או הפקדה לחשבון אחר, פדיון שיק (כולל משיכה בשיק עצמי), הפקדת שיק (לכל קבוצת שיקים - עד 20 שיקים), תשלום שובר, פריטת מזומן.

(הנתונים מתוך אתר בנק ישראל)


תבדקו כמה פעולות בערוץ ישיר ומול פקיד, אתן עושות בחודש ממוצע (בדקו שלושה חודשים אחורה לפחות) ותכנסו למסלול שמתאים לכן.

על בסיס כל אלה קבלו החלטה אם להשאר או לעזוב... וגם אם תשארו תזכרו שאת הצעד הראשון שלכן, כבר עשיתן!

ייעצה: רעות נגר קסלרברנר www.bankability.biz

0 צפיות
?רוצה להירשם לניוזלייטר שלנו
צרו קשר